Oct 8, 2017

Cara mengusir semut paling mudah

Image result for semut di meja makan
Photo Credit : Google.com


Semut antara makhluk yang banyak di jumpai di rumah dan luar rumah. Mesti ramai yang geram dengan semut bila tengok berkerumun semut dekat meja makan, apalagi terus racun kan. Tetapi sebenarnya ada cara mudah untuk menghalau semut tanpa menggunakan racun atau membunuhnya. 

Kenapa kita tidak boleh membunuh semut dalam Islam


  • Semua antara haiwan yang diberikan kurniaan oleh Allah S.W.T untuk bercakap dengan Nabi Sulaiman As.
  • Apa yang kita dapat pelajari sifat semut adalah tidak berputus asa, kerjasama antara satu sama lain dan saling bertegur sapa.
  • Hidayah yang diberikan kepada semut adalah semut merupakan daya penciuman yang sangat luar biasa. Semut-semut mempunyai peciuman yang sangat tepat dan keberanian membawa beban yang lebih berat dari dirinya.

Image result for limau nipis
Photo credit: Google.com

Cara mengatasi  masalah semut adalah dengan menggunakan limau nipis. Caranya, potong limau nipis, susun di sekeliling pinggan yang kita hidangkan makanan. Insya Allah semut tidak berani   mendekati makanan itu.



Sumber : Panduan petua untuk keluarga

8 comments:

  1. Kalau nak buat untuk gula? Sbb skrang ni saya gunakan cengkih. Masuk gak dia ... lagi yg semut halusss tu

    ReplyDelete
  2. tips baru....iya ka kita tak boleh bunuh semut...saya baru tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. xboleh bunuh la ..hehehhe..sama jugak macam labah2...

      Delete
  3. im gonna need so many limau nipis after this

    ReplyDelete
  4. Tip baru ni. Nnti boleh cuba. Rumah cikla mmg byk semut. Tension kekadang. Siap bertelur-telur lg.. Huhu

    ReplyDelete
  5. Nice.. bolehlah sha cuba nie.. Bau limau pun wangi.. 2 in 1 jadinya..

    ReplyDelete