Dec 7, 2023

Sleeper Train dari Bangkok ke Hatyai selama 18 Jam Perjalanan


Hi semua, 

Travel saya ke Bangkok sangat lah tak disangka, betul-betul unplan decide beli tiket Isnin malam gerak Bangkok Jumaat ya. Inilah trip yang tak plan tapi menjadi. Alhamdulilah semua ok dari hari pertama kami di Bangkok ke Hatyai sehingga sampai Ipoh.  Kami gerak ke Bangkok naik Air Asia  dapat tiket murah walaupun beli last minute RM154 sahaja seorang tapi tiada check in bag dan makan ya . Balik ke Malaysia kami naik Sleeper train dari Bangkok > Hatyai dan Bas dari Hatyai > Ipoh.

Entry kali ini saya nak share pengalaman naik sleeper train dari Bangkok ke Hatyai. Last minute pun kami berjaya dapat tiket dan beli online sahaja di website https://www.railway.co.th/Home/index  . Saya dan rakan beli 2nd class pukul 2.50pm - 7.30am waktu Thailand dari Krup Thep Athiwat(Bangkok) ke Hatyai Junction . Tiket berharga 1103 baht (RM147) untuk seat katil bawah. Dah sampai station tunjuk sahaja receipt dekat petugas nanti petugas tunjukan coach train . Mereka sediakan penumpang selimut, botol air , plug untuk caj dan bantal. Toilet sangat bersih dan disediakan paip air, tisu dan singki. Walaupun perjalanan 18 jam tapi sangat best sebab selesa dan pemandangan kat luar cantik . 

Sebelum gerak ke Train station kami siap beli makanan sepanjang kami dalam train . Beli untuk dinner dan breakfast yang tak cepat basi seperti pulut ayam dan nasi bujang. Kalau tak sempat boleh jugak beli di Train station ada jual makanan halal atau di dalam train ada disediakan cafe . Pukul 8am kami dah sampai Hatyai Station dan terus pergi pasar pagi . Walaupun perjalanan agak jauh tapi sangat sesuai untuk orang tua dan kanak2 untuk naik sleeper train dari Bangkok dapat rasa pengalaman yang berbeza.

Nak tengok video saya naik train boleh klik sini > https://vt.tiktok.com/ZSNXB9EVP/





No comments:

Post a Comment