Nov 9, 2010

pandai ke?

Ape kata korang,kalau hanya pandai dalam ilmu pengetahuan tapi budi bahasa yang rendah?
sekarang ramai yang mengagugkan orang yang lebih pandai
yes,apa guna setakat pandai tapi agak-agak sombong dengan orang
bukan mengata tapi saudara-saudara cheare semua nyar agak pandai tapi budi bahasa..emm tak leh cakap lah..bukan nak kata yang che-are ni baik sangat tapi bagi pengajaran untuk semua orang lah




Ada tak korang pergi rumah sedara korang dan sedara korang tu cakap
"taw tak anak si tu anak dia dapat streat A",..kalau sedara sembang dengan ma saya
ma saya senang jer cakap emm..setakat streat A tapi tak pernah tegur orang yang lebih tua buat ape..sama jer dengan orang tak pandai tapi tahu budi bahasa..
ma saya suke cakap kat saya "tiah kamu, kalau kamu belajar hingga ke menara gading sekalipon tapi sombong..tak payah lah kamu bangga...orang akan lebih mengenali orang yang berbudi bahasa dari orang yang pandai..ce,kamu tengok sedara2 kamu yang pandai tu ada ke atuk2 sedara kamu tahu nama depa,memang lah tak tahu ate salam orang pown tak pernah..

itu lah amanat yang perlu che-are pengang sampai che-are berjaya.janganlah sebab dah hidup senang dan pandai tapi tidak salam dan tegur dengan orang yang lebih tua..jangan ikut cara depa yerk..che-are pown tak suka dengan orang sombong2 ni,meluat tengok..tapi salah sapa erk..ma saya gi taw yang ibu bapa kena beri peranan yang besar dan selalu suruh ikut anak2 gi mana2 majlis untuk jumpa saudara mara,baru lah ada ikatan,ni ada saudara tapi x macam ada saudara pown.ok setakat ini lah celoteh che are..che are nak tgk tv lah..jom follow.

p/s:result exam che-are agak2 teruk lah

No comments: